20 godzin za kierownicą ciężarówki

3

W nocy z niedzieli na poniedziałek inspektorzy ITD z Dolnego Śląska przeprowadzili kontrole ciężarówek na terenie powiatu bolesławieckiego. Działania ukierunkowane były na wykrycie manipulacji związanych z czasem pracy kierowców. Na osiem kontroli, aż w 6 przypadkach odnotowano poważne naruszenia. Kierowcy byli przemęczeni, jeździli na „magnesach” oraz cudzych kartach.

Nie trzeba chyba nikogo zbytnio uświadamiać, jakie zagrożenie na drodze stwarza przemęczony kierowca jadący ciężarówką. A tych niestety często zatrzymuje Inspekcja Transportu Drogowego. Tak też było podczas nocnych działań na terenie województwa dolnośląskiego.

Najpierw zatrzymano ciężarówkę, którą prowadziła załoga dwuosobowa. Zamiast dwóch kart, na których osobno powinien rejestrować się czas pracy każdego z kierowców, w tachografie znajdowała się tylko jedna karta. W dodatku należała do właściciela firmy. Kierowcy w ten sposób próbowali ukryć rzeczywisty czas swojej pracy. Własne karty zamierzali włożyć do tachografu dopiero za jakiś czas. W ten nielegalny sposób zyskaliby dodatkowe godziny jazdy.

Kolejny zatrzymany kierowca wykazał się również kompletnym brakiem odpowiedzialności. W tachografie umieścił kartę kolegi. Dokładna analiza jego rzeczywistego czasu pracy wykazała, iż w jednym przypadku prowadził pojazd przez 20 godzin i 23 minuty, odpoczywając w ciągu doby zaledwie 2 godziny i 24 minuty. Poprzednim razem kierował przez 18 godzin i 52 minuty, przy odpoczynku dobowym wynoszącym zaledwie 2 godziny i 14 minut. Nie były to jednak jego jedyne naruszenia. Okazało się, że nie posiada prawa jazdy, gdyż stracił je pod koniec ubiegłego miesiąca za jazdę pod wpływem alkoholu.

Podczas kolejnych czterech kontroli inspektorzy ITD wykryli w  pojazdach ciężarowych tzw. „magnesy”, które fałszowały czas pracy kierowców. W czasie, gdy ciężarówka była w ruchu, tachograf zamiast jazdy rejestrował „odpoczynek”. Co ciekawe, dwa z wyżej wymienionych pojazdów należały do tej samej firmy, a kierowcą jednego z nich był sam przedsiębiorca.

W trakcie czterech godzin działań kontrolnych inspektorzy ujawnili zatem aż sześć przypadków manipulacji w pracę tachografów rejestrujących czas jazdy, przerwy i odpoczynki kierowców. Inspektorzy wszczęli postępowania administracyjne wobec przewoźników oraz nałożyli mandaty karne na kierowców.

Kierowca może spędzić za kierownicą dziewięć godzin dziennie. Dwa razy w tygodniu czas prowadzenia może być wydłużony do dziesięciu godzin.

1 Komentarz

  1. …oraz nałożyli mandaty karne na kierowców… . Wgląda na to, że ITD nie zna ustawy 561/2006. art 11 mówi wyrażnie kto za przekroczenia czasów odpowiada. O czasach jazdy przerw itd. to art 5 -9, a cała ustawa ma ich bilsko 30. Polecam zapoznać się dobrze z całością ustawy i egzekwować realizacje przez pracodawców. Ustawa socjalna jaką jest ustawa o tachografie (potocznie) jest utworzona DLA kierowcy, nie przeciw.
    W Polsce nawet nie ma prawidłowego druku mandaty, by zgodnie z tą ustawą wypisać prawidłowo mk. .We Francji, Włoszech i innych, jest miejsce na dane kierowcy i jest rubryka „kto płaci” dane firmy. A za magnes tu firma płaci 10 000 euro i żaden szef nie może sobie na to pozwolić, tak jaki na płatność pensji z akordu (art. 10).
    Ma Pan większą siłę „przebicia” niż zwykły szofer jak ja, rad bym był i szczerze wdzięczny, gdyby sprubował Pan postawić na nogi funkcjonowanie tej ustawy w Polsce. Nie dla mnie, ja od dawna poza Polską, ale żal mi kolegów po fachu, szef płacąc z akordu wymusza „przeginanie”, a inspektor ITD mandat wypisuje-podwójne łamanie ustawy. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.